Α'ΒΑΣΙΛΕΩΝ ή ΒΑΣΙΛΕΙΩΝ Γ |
Εισαγωγή
Το βιβλίο "Α'Βασιλέων" συνεχίζει την ιστορία από το σημείο που αυτή διακόπτεται στο προηγούμενο βιβλίο Β'Σαμουήλ. Μαζί με το ομώνυμο βιβλίο, "Β'Βασιλέων", που ακολουθεί, αποτελούσε αρχικά ενιαίο έργο, που αργότερα, για πρακτικούς λόγους, χωρίστηκε σε δύο. Ο τίτλος τους οφείλεται στο περιεχόμενο τους, που αναφέρεται στην ιστορία των βασιλιάδων του Ισραήλ και του Ιούδα. Στην αρχαία ελληνική μετάφραση των Εβδομήκοντα (Ο') τα δύο βιβλία επιγράφοπαι "Βασιλειών Γ'και Δ αντίστοιχα, ως συνέχεια των δύο προηγουμένων.
Στη χριστιανική Βίβλο κατατάσσοπαι στα "Ιστορικά Βιβλία" της Παλαιάς Διαθήκης, ενώ στην ιουδαϊκή στην ομάδα "Προγενέστεροι Προφήτες".
Το βιβλίο "Α'Βασιλέων" συνεχίζει την ιστορία από το σημείο που αυτή διακόπτεται στο προηγούμενο βιβλίο Β'Σαμουήλ. Μαζί με το ομώνυμο βιβλίο, "Β'Βασιλέων", που ακολουθεί, αποτελούσε αρχικά ενιαίο έργο, που αργότερα, για πρακτικούς λόγους, χωρίστηκε σε δύο. Ο τίτλος τους οφείλεται στο περιεχόμενο τους, που αναφέρεται στην ιστορία των βασιλιάδων του Ισραήλ και του Ιούδα. Στην αρχαία ελληνική μετάφραση των Εβδομήκοντα (Ο') τα δύο βιβλία επιγράφοπαι "Βασιλειών Γ'και Δ αντίστοιχα, ως συνέχεια των δύο προηγουμένων.
Στη χριστιανική Βίβλο κατατάσσοπαι στα "Ιστορικά Βιβλία" της Παλαιάς Διαθήκης, ενώ στην ιουδαϊκή στην ομάδα "Προγενέστεροι Προφήτες".
Το βιβλίο αρχίζει με αναφορά στις αντιπαραθέσεις για τη διαδοχή του Δαβίδ και συνεχίζει με την έκθεση των γεγονότων της ένδοξης βασιλείας του Σολομώντα. Μετά την εδραίωσή του στο θρόνο και την οργάνωση του κράτους του, ο Σολομών προχώρησε στην οικοδόμηση του ναού της Ιερουσαλήμ, που συνιστά αναμφίβολα το σπουδαιότερο έργο της βασιλείας του.
Μετά το θάνατο του οι απιπαραθέσεις βόρειων και νότιων φυλών εντάθηκαν και οδήγησαν στη διάσπαση του κράτους σε βόρειο βασίλειο, του Ισραήλ, και νότιο, του Ιούδα. Το υπόλοιπο έργο είναι αφιερωμένο στην παρουσίαση, κατά παράλληλο-συγ-χρονικό τρόπο, της πολιτείας των ηγεμόνων των δύο βασιλείων. Η παρουσίαση της διαδοχής των βασιλιάδων διακόπτεται σε ορισμένα σημεία για να εκτεθούν άλλης φύ-οης αφηγήσεις, με σπουδαιότερες εκείνες που αφορούν στη δράση των προφητών Ηλία και Ελισαίου.
Ο συντάκτης των δύο βιβλίων, έχοντας στη διάθεσή του πλούσιο ιστορικό υλικό στο οποίο, μάλιστα, συχνά παραπέμπει (π.χ. 11,4V 14,19.29)- και προφορικές προφητικές παραδόσεις, συπάσσει το έργο με βάση ένα τυποποιημένο σχήμα. Στόχος *ου δεν είναι τόσο η συστηματική έκθεση των γεγονότων της βασιλείας κάθε ηγεμόνα Μό τη σκοπιά του ιστορικού, όσο η επιλογή και παρουσίαση των γεγονότων εκείνων nou ερμηνεύουν, από τη σκοπιά των αρχών του Δευτερονομίου και της διδασκαλίας τ®ν προφητών, την πτωτική πορεία των δύο βασιλείων. Ο συγγραφέας κρίνει τις πολι-Κκές επιλογές των βασιλιάδων με θεολογικά κριτήρια και βλέπει σ' αυτές μια, παρά
προειδοποιήσεις των προφητών, συνειδητή αποστασία από το Θεό και καταπάτηση των όρων της διαθήκης, που θα οδηγήσει αναπόφευκτα στην καταστροφή.
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου