ΩΣΗΕ |
Ειοαγωγή
Το βιβλίο "Ωσηέ" περιέχει το κήρυγμα και βιογραφικά στοιχεία του ομώνυμου προφήτη, ο οποίος καταγόταν από το βόρειο βασίλειο, του Ισραήλ, και έδρασε εκεί οιιό τα τελευταία χρόνια της βασιλείας του Ιεροβοάμ Β' (787-747 π.Χ.) μέχρι την καταστροφή του βασιλείου (722 π.Χ.) Τη μακρά περίοδο της βασιλείας του Ιεροβοάμ Β; που εξασφάλισε στο κράτος κάποια σταθερότητα, αλλά παράλληλα συνέβαλε στην αύξηση της κοινωνικής ανισότητας και της ηθικής κατάπτωσης του λαού, τη διαδέχτηκε μια περίοδος πολιτικής αστάθειας εξαιτίας των αλλεπάλληλων πραξικοπημάτων για την εξασφάλιση του θρόνου, που επιδεινωνόταν από την αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος των Ασσυρίων για την περιοχή και των συνεχών πολιτικών και στρατιωτικών επεμβάσεών τους που οδήγησαν τελικά στην κατάλυση του βόρειου βασιλείου
Στην ελληνική μετάφραση των Εβδομήκοντα (Ο') το έργο κατατάσσεται στην ομάδα
"Προφητικά Βιβλία" της Παλαιάς Διαθήκης, συνήθως επικεφαλής της υποομάδας "Δωδεκαπρόφητον". Ανάλογη θέση κατέχει και στην Εβραϊκή Βίβλο, στην υποομάδα "Μεταγενέστεροι Προφήτες" της ομάδας "Προφήτες".Το βιβλίο "Ωσηέ" περιέχει το κήρυγμα και βιογραφικά στοιχεία του ομώνυμου προφήτη, ο οποίος καταγόταν από το βόρειο βασίλειο, του Ισραήλ, και έδρασε εκεί οιιό τα τελευταία χρόνια της βασιλείας του Ιεροβοάμ Β' (787-747 π.Χ.) μέχρι την καταστροφή του βασιλείου (722 π.Χ.) Τη μακρά περίοδο της βασιλείας του Ιεροβοάμ Β; που εξασφάλισε στο κράτος κάποια σταθερότητα, αλλά παράλληλα συνέβαλε στην αύξηση της κοινωνικής ανισότητας και της ηθικής κατάπτωσης του λαού, τη διαδέχτηκε μια περίοδος πολιτικής αστάθειας εξαιτίας των αλλεπάλληλων πραξικοπημάτων για την εξασφάλιση του θρόνου, που επιδεινωνόταν από την αναζωπύρωση του ενδιαφέροντος των Ασσυρίων για την περιοχή και των συνεχών πολιτικών και στρατιωτικών επεμβάσεών τους που οδήγησαν τελικά στην κατάλυση του βόρειου βασιλείου
Στην ελληνική μετάφραση των Εβδομήκοντα (Ο') το έργο κατατάσσεται στην ομάδα
Το βιβλίο αρχίζει με αναφορά στην άτυχη οικογενειακή ζωή του προφήτη Ο Ωσηέ παντρεύεται κατ' εντολή του Θεού μια γυναίκα με την οποία αποκτά τρία παιδιά και η οποία στη συνέχεια τον εγκαταλείπει. Παρ' όλα αυτά ο προφήτης τη συγχωρεί και τη δέχεται ύστερα από δοκιμασία και πάλι. Στο δεύτερο μέρος περιέχεται μια εκτενής προφητεία με την οποία ελέγχεται ο λαός για την αποστασία του από το Θεό και εξαγγέλλεται η αναπόφευκτη καταστροφή Παρ' όλα αυτά ο Θεός καλεί τον Ισραήλ να επιοτρέψει και υπόσχεται συγχώρηση.
Το οικογενειακό δράμα του προφήτη τού προσφέρει το κλειδί για την ερμηνεία Μν οχέσεων Θεού - Ισραήλ Έτσι, ολόκληρη η ζωή του προφήτη γίνεται ένα σημείο ηου εικονίζει με παραστατικό τρόπο το περιεχόμενο του μηνύματος του. 'Οπως η σύζυγος του Ωσηέ, παρά τη μεγάλη αγάπη που της δείχνει ο προφήτης, τον εγκαταλεί-για να εξασφαλίσει καλύτερη και πιο άνετη ζωή, έτσι και ο Ισραήλ, παρά την αγά-nrl που του έδειξε ο Θεός, τον εγκαταλείπει αναζητώντας ασφάλεια και ειρήνη στις 0υνμαχίες με τους Ασσυρίους και τους Αιγυπτίους, στηρίζοντας τις ελπίδες του στα °Χυρωματικά έργα και βρίσκοντας πνευματική πλήρωση στην ειδωλολατρία. Τα παρακάνω συνιστούν για τον προφήτη ένα είδος πορνείας, η οποία οφείλεται στην αδυνα-του λαού να συλλάβει το πραγματικό νόημα της αγάπης και της επίγνωσης του ®ε°ύ Οι δύο αυτές έννοιες δεν έχουν για τον προφήτη ηθική αλλά θεολογική σημα-0[Q Έτσι, η βάση της διαθήκης δεν είναι η τήρηση νομικών και τελετουργικών υπο-
χρεώσεων, αλλά η αγάπη που συνδέει το Θεό με τον Ισραήλ Επίσης, επίγνωοη σημαίνει θεωρητικό προβληματισμό για την ύπαρξη του Θεού. αλλά δυνατότητα qVq, γνώρισης από το λαό της παρουσίας του Θεού στην ιστορία του Παρ' όλα αυτά ο 0ε. ός εξακολουθεί να αγαπά τον Ισραήλ, γι' αυτό μετά τη δοκιμασία θα οδηγήοει και ^ λι το λαό του στην έρημο όπου είχαν σφυριλατηθεί οι δεσμοί τους και θα συνδιαλ^ γεί μαζί του Την καταστροφή θα ακολουθήσει αποκατάσταση
0 σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου